Reinsjakt 2015

Reinsjakta 2015 er allerede to dager gammel.

Jeg og Caroline har fått kort på Knutshø villreinområdet. Våre kort er kjøpt på tynsetgrunn, men vi har overgang til Folldal i uke 36! Det gledes veldig til vi skal til Einunndalen for og nyte fjellet og forhåpentlig vis så får vi med oss noe kjøtt hjem til skogsbygda Trysil.

29/8-2015

Jaktlysta var stor og vi dro en dag tidligere en planlagt!

Elgfestival i Trysil denne helga, vi måtte få med oss litt av det før vi dro så avreise ble ikke før kl 17,30.

Hyggelig å dra på tur med Caroline. Tror vi begge gledet oss like mye til turen som til jakta, drømmen om den enormt gode spearribbs’n som vi kjøpte på butikken tidligere i uka var første høydepunkt.

Det ble sent innen vi kom til Dalsetra i Einunndalen.

30/8-2015

Trøtte i dag, sent oppe etter at batteriene er ladet til max.

Vi tar en liten tur mot låggia men intet og se. Turen ble forholdsvis kort da vi måtte speide etter rein inne på Folldalsterreng for i morgen kan vi jakte der.

31/8-2015

Tidlig på’n i dag!

05,15 drar vi fra setra med Steinhøi som mål for dagen.

Med spenning i kroppen ruslet vi mot kjerringa og videre inn på Steinhøi. Hadde aldeles nydelig utsikt når frokosten ble inntatt!

På steinhøi var det ikke mye dyr i dag desverre, ble skutt dyr her i går men med vind fra nord så visste det seg at dyrene hadde dratt over veien og borte var de..

Vi fant ei enslig simle nedi dalen mot Kolla men den lot vi være i fred.

Vi kom oss etter lang tid tilbake til bilen, bestemte at vi måtte ta en tur til Dalholen. Vet jo ikke hvor lenge butikken er oppe her oppi dalom..

Turen gikk kjapt, måtte prøve oss inn mot bekkelægret ble konklusjonen.

Vi parkerte inne på parkeringa der selvfølgelig, det første vi ser er en stor flokk med REINSDYR!

Spenningen steg mange hakk både hos mor og far. Det var bare å kaste på seg utstyret og komme seg inn på de fine haugene inn mot Hemtjønnshøa. Fult fokus på storflokken gjorde at vi ikke såg den lille flokken på ca 20 dyr som sto nedi en søkk som vi skulle forbi. Reinsdyra syntes nok vi såg farlige ut og tok innover myrene der. Vi stoppet litt for å se hva som skjedde med de to flokkene, vi ble oppmerksomme på at ei simle og en kalv delte seg fra den lille flokken og la seg rett ned for å puste på litt.

Det ble litt hit og dit for å komme i stilling på den store flokken, den gikk i sikk og vi i sakk, så det ble bare nesten før de dro over vegen og oppi Elgsjøtangen.

Ja ja, vi har jo simla og kalven liggende lengre vest for oss så vi ble enige om å prøve oss på dem, selv om beina våre føltes som faststøpt.

Vi gikk i ring rundt dyra, men plutselig dukker en liten flokk til opp. NED NED, jeg peker til Caroline som ser dem nå. Flere jegere var i samme ærend som oss i dag, vi ble bare liggende i god vind for å kunne ta det som ble igjen etter den jegeren som smøg seg innpå etter beste evne.

Vannet sprutet plutselig opp av myra litt over de, PANG! Gjør deg klar Caro!

Hm, kan ikke se noen dyr som faller, bare løper så myra rister. Nei de dyrene kom ikke vår vei som jeg hadde trodd, Jegeren som sendte ei pil mot dyrene gikk fram og kunne finne bare et hull i vannet.. Der var ikke noe kjøtt og bli mett av.

Ja ja, da dro de dyra til blokks! (også kalt Oppdal). Men vi har jo simla og kalven liggende på mosen lengre vest, vi fortsetter videre på ringen rundt for å komme i rett vind.

Oppå den kulen der går vi, da er det bra skytehold ble vi enige om. Vi lurte oss forsiktig opp i stilling der, fram med rifla men dyra ble veldig små rundt korset inni kikkerten. Nei vi må nærmere, ja men da må vi gå inn i dårlig vind? Fare for det ja, må bare håpe at vi får vinden nok fra sia for nærmere må vi.

Etter en del krabbing, kryping og til slutt åling så var vi på 100 meter. Caroline gjør seg klar, må bare får størst mulig blink. Tikka’n er klar, Caroline er klar og jeg er klar! PANG, Simla tegner bra på skuddet. Reiser seg på bakbeina. En ny pil drar fra Caroline sin Tikka! Kalven får samme behandling, jeg ser i kikkerten min at dette skuddet ikke var like bra så jeg skyter et skudd på kalven. Etter det vi nettopp var vitne til så ville jeg forsikre meg om at den kalven ble liggende. Den gikk ned i smellen så dens pinsler rakk aldri og bli store.

JIPPI en veidemannsklem ble det på mosen der vi lå.  Veldig fornøyd med resultatet, dyrene ble liggende 15 meter fra hverandre.

Det var sen kveld nå, så vi måtte jobbe effektivt for å komme til bilen før mørket. Etter litt hit og dit dro vi simla i ly av noen busker på myra og sikret den mot naturens farer på best mulig vis. Kalven tok jeg hel i sekken og tuslet til bilen.

1/9-2015

Vi drar tidlig ut for å hente simla borti myra. Ellers er det helt stille inni bekkelægret i dag. Caroline drar hjem i dag mens jeg skal være noen dager til og se etter en liten bukk jeg har kort på..

Nordavinden holder i og mesteparten av dyrene er langt innpå Oppdal de påfølgende dagene. Men vi er fornøyd med Carolines fangst, skulle det komme mye dyr inn på Tynset skal jeg kanskje oppover en tur til, enn så lenge takk for i år!